NOTA, LATIHAN TOPIKAL, UJIAN DAN PEPERIKSAAN

Jumaat, 25 Januari 2013

Anak perlu dimotivasi Oleh Dr Tengku Asmadi Tengku Mohamad


Beberapa bulan lalu, saya menerima satu e-mel daripada bekas pelajar perempuan yang pernah menghadiri kursus Motivasi Alihan Pelajar pada 2000. Ketika itu, pelajar berkenaan di tahun 6 dan kini berusia 23 tahun.

Ceritanya begini, dia murid yang lemah dalam pelajaran, selalunya berada dalam kelas keempat atau kelima, pemalu, tiada keyakinan diri, lemah dalam pelajaran dan malu bergaul.
Kakak dan abangnya mendapat semua A dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM dan ini membuatkan ibu bapanya selalu membandingkannya dengan mereka.

Ini membuatkan emosinya terguris dan akibatnya ketika di tingkatan lima, dia ponteng kelas, merokok, menipu dan lari daripada kelas.


Lantaran itu, ibu bapanya memasukkan dia dalam program motivasi yang saya anjurkan. Semasa dalam motivasi, kesedaran mula timbul, semangat belajar membuak-buak.


Dia mahu mendapat semua A dalam SPM. Namun apabila pulang semula ke rumah, dia berdepan ibu bapa dan rakan-rakan yang tetap sama.

Ini membuat dia kecewa dan perubahan diri mampu bertahan sekadar seminggu. Ditambah pula apabila gurunya melabelkan dia bodoh dan tiada harapan malah ibunya ada memberitahu emak saudara-nya, dia anak paling bodoh dalam adik beradiknya.

Akibatnya, dia gagal cemerlang dalam SPM dan hanya mendapat 2A. Walaupun 2A, dia mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke sebuah institusi pengajian tinggi awam dalam bidang sains komputer tapi ditolak kerana tidak berminat.

Seluruh keluarga memarahinya hingga bapanya sanggup melutut memujuk. Kedegilannya tidak mampu dilembutkan dan dia tetap dengan keputusannya hinggakan ibu bapa tidak bercakap dengannya.

Ketika itu, dia teringat kursus Motivasi Alihan Pelajar yang pernah dihadirinya lima tahun dulu. Dia buka balik modul dan buku diberikan dan melihat semula catatan motivasi yang pernah dicatatkan dulu.

Ketika itu, imbasan peristiwa masuk ke kursus selama dua hari kembali segar dalam ingatannya. Masih terngiang-ngiang suara lantang saya di te-linganya. Dia berdiri di depan cermin dan bercakap kuat-kuat: “Aku percaya aku boleh!” di-sebut berulang kali. Apa yang saya suruh dia lakukan dulu dilakukannya semula kali ini.

Dia teringat pesan motivasi saya: “Tidak kira sama ada mahu merangkak, berjalan atau berlari, yang penting jangan berhenti!” Dia juga teringat pesan saya agar usah lupa solat hajat dan berdoa, ketika itu masa sudah pun hampir jam empat pagi.

Lalu dia terus lakukan solat hajat dan berdoa. Ketika itu tangisan tidak mampu ditahan, dia rebah sujud, mengadu dan pasrah di hadapan Allah. Itulah doa yang paling khusyuk dalam hidupnya hingga akhirnya dia terasa kedamaian dan ketenangan.

Dengan kehendak Allah dia ditawarkan masuk ke tingkatan enam dan peluang itu tidak dilepaskannya. Sehari sebelum masuk ke tingkatan enam, sekali lagi dibukanya buku modul MAP itu.

Ternampak olehnya tulisan saya: “Work Very Hard, Work Very Hard, Work Very Hard”. Entah bagaimana, datang satu semangat luar biasa. Ketika itu dia teringat cerita saya mengenai kisah kehidupan masa lampau saya bagaimana daripada seorang anak yatim dan miskin, dibesarkan oleh seorang ibu tunggal, akhirnya berjaya.

Cerita ini memberikannya inspirasi. Dibeleknya lagi buku modul MAP itu dan kali ini dia nampak kisah Abdul Halim yang kudung kedua kaki dan tangannya sejak kecil namun akhirnya masuk universiti dan keluar sebagai akauntan hingga memiliki firma perakaunan sen-diri.

Semua kisah-kisah kejayaan ini larut dalam mindanya hingga dia akhirnya nekad untuk berubah dan menjadi orang baru.

Segala-galanya berubah selepas itu. Dia baca semula strategi belajar yang diajarkan dalam kursus seperti membuat nota berkesan, peta minda, teknik memberikan tumpuan, teknik menyoal dan strategi mengulangkaji berkesan.

Akhirnya, dia berjaya dalam STPM dan sekarang berada di tahun akhir bidang perundangan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Kisah ini menarik kerana perubahan yang berlaku bukannya drastik yang biasa ditunjukkan pelajar lain. Sebaliknya, dengan keadaan keluarganya, sifat negatif guru dan rakan terhadapnya, keputusan peperiksaannya, semua-nya tidak menyebelahi dan menyokong kemahuannya untuk berjaya.

Di mana agaknya anak itu sekarang jika ibu bapa-nya tidak pernah mema-sukkan anak itu dalam program motivasi?

Ibu bapanya mungkin kurang cemerlang dalam menangani masalah dan kerenah anaknya namun mereka bertindak cemerlang apabila membuat keputusan berkorban sedikit wang dan mema-sukkan anaknya dalam program motivasi.

Pengorbanan yang kecil itu meninggalkan bekas yang mendalam.

Anak ini mungkin terlambat menyedari kebaikan program motivasi yang dihadirinya tapi tanpa input dan bekalan ilmu diperolehnya, pasti sukar untuk dia bangkit daripada kegagalan.

Semuanya berlaku de-ngan izin dan percaturan Allah. Tiada satu pun yang berlaku secara kebetulan. Namun, sebagai hamba Allah, kita mempunyai pilihan untuk mencorak kehidupan dan menikmati kejayaan.

Sebab itulah anak-anak perlukan kata-kata semangat, dorongan, cerita kejayaan, bimbingan dan panduan dalam hidup mereka.

Usah bimbang jika lambat nampak perubahan sebab memasukkan anak ke program motivasi adalah satu usaha.

Terus doakan mereka dan percayalah, setiap ilmu yang anak peroleh dalam program sebegini kekal dalam dadanya.

Dengan memasukkan anak-anak ke program motivasi, ibu bapa akan dapati anak-anak mereka lebih bersedia berbanding pelajar lain.

Adalah lebih mudah bagi mencipta kejayaan apabila kita ada mentor, tahu cara dan rahsianya. Ibu bapa yang banyak menyemai pasti akan banyak me-nuai. Yang banyak berkorban pasti akan menikmati saat-saat kegembiraan.

Hubungi MAP di talian 03-22734622, 016-5580719, 05-3134622, 016-5580619 atau layari laman web, www.laman-map.com untuk maklumat lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan